Kvalitet i Ledelse.dk

Gå til indhold

Hoved menu

Konfliktmægling

En konflikt mellem to nøglemedarbejdere koster nemt virksomheden 100.000 kr. om måneden....

Når konflikter udvikler sig uhenæssigt fører de til en person Der er ubehageligt for parterne, og skader motivation og effektivitet. En personkonflikt bør løses hurtigst muligt, men den nærmeste leder føler sig oftest magtesløs. Her kommer behovet for en konfliktmægler ind i billedet.

Når konflikter opstår, bør de håndteres på en sådan måde, at alle involverede parter er tilfredse. En konflikt bør altid søges løst på lavest muligt niveau. En konflikt skal altid tages alvorligt, også selvom det kun er én part, der oplever en konflikt.

Konfliktmægling (mediation)
Vi har ressourcer, der har viden og erfaring til at træde ind og fungere som mediator, og dermed bidrage til at løse effektivt op for konflikten.

Metode
Først afholdes et kort møde med nærmeste elder. Mediatoren samler dernæst de stridende parter og fungerer som procesleder, men kommer normalt ikke med forslag til løsninger og træffer ingen afgørelser.

I mediation har mægleren ansvaret for processen, mens parterne har ansvaret for konflikten og dens løsning. Nærmeste leder deltager på sidelinien og har kendskab til de aftaler, der indgås mellem parterne.

Varighed
Et formøde med nærmeste leder og 1-2 møder mellem parterne er oftest tilstrækkeligt for at løse op.

 
 
Tilbage til indhold | Retur til hoved menu